اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان ها هستند و تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر از استاندارد مورد نظر می باشد.

متصدی با بیان اینکه همواره تاکید سازمان حفاظت محیط زیست تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استاندارد های ملی است، گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که کیفیت سوخت کلانشهرهای کشور بهبود یافته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران به شماره 12782/ت 49952 ه مورخ 10/2/93 توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 در تبریز از ابتدای مرداد ماه 93، در اصفهان و شیراز از ابتدای مهرماه 93 و در اهواز و مشهد از ابتدای آذر ماه 93 مصوب شده است.

وی ادامه داد : بر همین اساس و تاکنون توزیع بنزین یورو 4 در شهرهای اراک، کرج، تهران و تبریز اجرا و شهرهای فوق تحت پوشش کامل می باشد. این نوع بنزین در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز طبق برنامه زمانی مصوبه فوق الذکر توزیع خواهد شد.

متصدی یاد آور شد: گزارش و مستندات موجود به صورت مکتوب به هیئت دولت تقدیم شده است.

وی با اشاره به استعلام انجام شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در خصوص میزان استفاده از ترکیبات پتروشیمی در بنزین ، گفت: میانگین مصرف ریفرمیت و پیرولیز دریافتی از پتروشیمی در سال 89، 2663 ، در سال 90، 2431، در سال 91 ،5480، در سال نود و دو ،5931 بر حسب متر مکعب در روز اعلام شده است.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آلایندگی هوا، ذرات زیر دو و نیم میکرون است و بررسی ها حاکی از آن است که آروماتیک، بنزن و به طور کلی ترکیبات حلقوی از عوامل ایجاد چنین ذراتی هستند، از همین رو تغییر سوخت کشور و توزیع سوختی با درصد بالای بنزن، منجر به کاهش روزهای پاک شد.

متصدی با بیان اینکه بنزین توزیعی در سال 89 پیرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد افزود:  همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد و ادامه این روند اشتباه، تعداد روزهایی با هوای پاک را در سال های 90،91 و 92 به 2 روز در سه سال رساند.

وی با اشاره به اینکه امروز در جهان، آلودگی های محیط زیست عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان است و بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) که در سال 2010 انجام پذیرفته بنزن در گروه  یک مواد سرطانزا قرار داشته و درسایر مجامع علمی از جمله WHO نیز به اثبات رسیده است،افزود: از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفظ سلامت انسان ها به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور می باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه البته بخش های دیگر برنامه کاهش آلودگی هوا مصوب اردیبهشت 93 باید با جدیت از سوی 15 دستگاه درگیر در آن دنبال و اجرا شود، اظهار داشت: آنچه که همواره مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست می باشد، نقش بهبود کیفیت سوخت در بهتر شدن شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامتی مردم است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۷/۲۹ 

مطالب مرتبط :

دولت تا رفع کامل آلودگی اجازه تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را نمی دهد

 هشدار زنگنه و مقام‌های نفتی به حامیان بنزین‌ آلوده

  وزیر نفت سابق متهم شماره یک آلودگی هوا

  مسئولان گذشته باید پاسخگوی بنزین پتروشیمی باشند 

  کمیته تخصصی مجلس، آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها را تایید کرد

  دادگاه به جای کمیته حقیقت‌یاب بنزین آلوده

  اسناد جدید از اختلاط ماده خطرناک زایلن با بنزین/ احتمال احضار میرکاظمی به دادگاه 

  قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

  چرا سازمان محیط زیست از تولیدکننده های بنزین آلوده شکایت نمی کند؟

  شکایت 3 حقوقدان از وزیر سابق نفت/ بنزین های سمی علیه بهداشت عمومی

  پرونده شکایت از میرکاظمی جدی شد

  پرونده تخلف وزیر نفت احمدی نژاد روی میز دیوان محاسبات

  محاکمه مقصران تولید سوخت سرطانزا؛ افشای حقیقت یا نبش قبر

  تشکیل تیم حقیقت یاب مستقل درباره تولید بنزین آلوده در دولت احمدی نژاد

  درخواست از دادستان کل کشور برای ورود به موضوع توزیع بنزین‌ ناسالم

  

  سابقه ای که زیر پای میرکاظمی را کشید

  بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق

  دعوت از دولت احمدی نژاد به مناظره برای بنزین آلوده!

  ورود دیوان محاسبات به پرونده بنزین آلوده داخلی

  آقای لاریجانی! به عنوان وکیل مردم پرونده بنزین آلوده را دنبال کنید

  سونامی سرطان در ایران کتمان می‌شود

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:پیرولیز,ریفرمیت,بنزن,آروماتیک,بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.